Communicatie en samenwerking verbeteren
Samenwerken…met verschillende mensen, met verschillende verwachtingen, onder hoge tijdsdruk…het kan best lastig zijn! Zeker als je elkaar nodig hebt om een product te maken en als de ene medewerker afhankelijk is van de bijdrage en tijdsplanning van de andere medewerker.
In een ideale situatie begrijpen medewerkers elkaar en de leidinggevende en vullen ze elkaar aan in hun diversiteit van teambijdrages. Ze vragen zo nodig om hulp en zijn bereid om werk van elkaar over te nemen. Is de samenwerking niet optimaal? Bespreek het eens open met elkaar. Of overweeg een workshop of training.
Voor wie
Kan voor teams en hele bedrijven worden ingezet. Past goed in situaties waar samenwerken belangrijk is en beter kan.
Tips
Medewerker
- Ga eens na welke communicatievaardigheden bij jou sterk ontwikkeld zijn en wat je beter wilt leren. Denk bijvoorbeeld aan: luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen en non-verbale signalen opvangen.
- Weet welke bijdrage je graag aan de samenwerking levert. Door te weten wanneer je in je element bent kun je je eigen krachten verder versterken. Sta je het liefst op de voorgrond of werk je liever achter de schermen? Ga je op zoek naar nieuwe ideeën of bedenk je ze liever zelf? Luister je graag of zorg je ervoor dat de andere teamleden aan het woord komen?
Leidinggevende
- Hoe beter je je medewerkers kent, hoe makkelijker je hen als team kunt laten samenwerken. Ga bijvoorbeeld eens na welke teamrollen je medewerkers graag hanteren.
- Organiseer eens een creatieve brainstormsessie om op een luchtige en efficiënte manier tot verbeterpunten te komen.
Meer weten
Op carrièretijger vind je tips om de samenwerking in je team te verbeteren. Informatie over de teamrollen van Belbin en andere tips om de samenwerking te verbeteren vind je op leren.nl
Wil je externe ondersteuning inroepen? Als je op internet zoekt op ‘samenwerking verbeteren’, ’teambuilding’ of ’teamcoaching’ kun je uit veel aanbieders kiezen.
Wat levert het op
Bij een prettige samenwerking en duidelijke communicatie ervaren medewerkers minder werkdruk. Het belang van sociale steun is in onderzoeken vaak aangetoond. Daarnaast bevordert een goede samenwerking de productiviteit en kwaliteit van het werk.