Flexwerkplek
Beschrijving
Op sommige architectenbureaus hebben niet alle medewerkers een eigen werkplek. Wie op kantoor komt gebruikt een vrije werkplek. Het is dan nodig om deze werkplek goed in te stellen op basis van lichaamsmaten, soort werk en eigen wensen. Door uw werkplek goed in te stellen, kunt u klachten voorkomen! Een vaste werkplek hoef t u maar een enkele keer in te stellen. Bij een flexwerkplek doe je dit elke werkdag.
Voor wie?
Voor wie samen met andere medewerkers van dezelfde beeldschermwerkplek gebruik maakt.
Normen
De flexwerkplek moet ergonomisch ingericht zijn. Ergonomische eisen voor de werkplek zijn er ten aanzien van de bureaustoel, kantoortafel, beeldscherm, toetsenbord, muis en (eventuele) voetensteun. Vanwege het vele wisselen is het handig als de instellingen een groot bereik hebben en gemakkelijk aan te passen zijn.
Tips
Voor medewerker(s):
- Maak van het instellen van de werkplek aan het begin van de dag een gewoonte. Als u in een nieuwe auto stapt checkt u ook of u goed bij de pedalen kunt en controleert u het zicht van de spiegels.
- Zorg dat u altijd weet wat de voor u meest geschikte werkhoogte is, zodat u die direct goed kan instellen. Een handig hulpmiddel om uw persoonlijke instellingen te onthouden is het werkplekpaspoort.
- Laat aan het eind van de dag het bureau schoon achter, zodat de volgende medewerker ook meteen de werkhoogte kan instellen en niet eerst hoeft op te ruimen.
- Zorg dat al uw medewerkers goed zijn voorgelicht over de flexwerkplek en een werkplekpaspoort krijgen. Op het werkplekpaspoort worden alle belangrijke maten voor de werkplek ingevuld van elke medewerker, zoals: bureauhoogte, stoelhoogte en monitorhoogte. Het paspoort wordt vaak ingevuld door een medewerker die hier speciaal voor is opgeleid tijdens een werkplekonderzoek of door de preventiemedewerker.
- Zorg voor extra onderhoud (schoonmaak en technisch) dat nodig is vanwege het intensieve gebruik van de werkplek.
- Bied de medewerkers die van de flexwerkplek gebruik maken een verrijdbare opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen of zorg voor kasten vlak bij de flexwerkplek.
- Zorg ervoor dat duidelijk en makkelijk regelbaar is wie wanneer van de flexwerkplek gebruik maakt en dat de medewerkers de flexwerkplek weer schoon achterlaten.
Zie voor meer informatie uitleg werkplekpaspoort