In gesprek bij signalen van stress

Soms merk je dat een ander last heeft van stress. Die ander is bijvoorbeeld sneller geïrriteerd, chaotisch en de laatste tijd eigenlijk niet zichzelf. Een gesprek erover kan lastig zijn. Een eerste ‘wat is er aan de hand’ geeft vaak een antwoord als ‘goed hoor’ of ‘druk, hebben we allemaal wel eens, hè?’. Maar hoe maak je echt contact met de ander?

Voor wie

Voor leidinggevenden of collega’s die stress bij een ander bespreekbaar willen maken.

Zo pak je het aan

Leidinggevende en anderen die het gesprek starten

  • Om signalen van stress bij een ander te herkennen kun je gebruik maken van de checklist signalen van werkdruk en werkplezier.
  • Benoem concreet wat je ziet aan signalen. Spreek je zorg uit. Vraag dan of de medewerker de signalen herkent.
  • Soms maakt een medewerker fouten door stress. Benoem dat het je in dit gesprek er niet om gaat om een oordeel te geven over het werk van de medewerker. Vertel wat wél je doel is.
  • Vraag waar de stress vandaan komt, wat de belangrijkste oorzaak is. Bedenk samen wat mogelijke oplossingen zijn.
  • Vraag ook wat er wél goed gaat en wat de medewerker doet om te ontspannen/ herstellen. Bedenk samen hoe de medewerker dit (nog verder) kan versterken.
  • Rond het gesprek af met een samenvatting en de afspraken. Zorg voor een goede follow up.
  • Soms, als een medewerker flink uit balans is, kan het verstandig zijn om iemand anders te vragen het gesprek te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een HR-adviseur, bedrijfsarts of coach.

Medewerker

Meer weten

Wat levert het op

Hoe sneller je met medewerkers met stress-signalen in gesprek gaat, hoe meer kans je hebt om verzuim te voorkomen. Vermoeidheid, slaapklachten en andere signalen van stress blijken uit onderzoek vooraf te gaan aan verzuimen vanwege stress. Preventie kan bij signalen dus zeker de moeite waard zijn.